پنیر رگه آبی

19 ژوئن 2024 193 بازدید بدون دیدگاه

در این مقاله سعی کردیم تا از طرف شرکت اتی شمال خراسان (تولید کننده انواع پنیر موزارلا -پروسس و تاپینگ پیتزا ) برای شما دوستاران پنیر و دسرهای پنیری مطالبی مفید و کاربردی قرار بدهیم. امیدواریم که مورد پسند قرار بگیرد. شرکت آتی شمال آماده همکاری به صورت (برون سپاری -و ظرفیت خالی ) برای کلیه برندها و شرکتهای فعال در زمینه فروش پنیر پیتزا و کارخانجات میباشد.
شماره تماس : 09153092650

بلوچیز چیست و چرا این پنیر ضرر ندارد؟

قصه بلوچیز را می‌توان به شکل‌های متفاوتی روایت کرد. می‌توان گفت که این پنیر با رگه‌های سبز و آبی‌اش شبیه به یک اثر هنری است که عاشقانش آن را در کنار بسیاری از میوه‌ها و خوردنی‌ها می‌نشانند و مزه‌اش که گاه به تندی می‌زند را با تمام پرزهای چشایی‌شان احساس می‌کنند؛ یا اینکه می‌توان گفت با بوی تند و شیوه خاص عمل‌آوری‌اش، انتخاب خوبی برای محافظه‌کاران به‌نظر نمی‌رسد. نگاه‌ها به پنیر بلوچیز از زمین تا آسمان متفاوت است.البته شناخت این پنیر شخصی است و حس چشایی افراد در کشورهای مختلف فرق دارد.و این پنیر طعمی ترش و تند دارد.

چگونگی تولد بلو چیز

در میان همه انواع پنیر، پنیر رگه آبی مشهور اروپایی مدعی کم ندارد! دستکم فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها هر دو خودشان را مالک معنوی آن می‌دانند. هر دو هم کمابیش یک افسانه برای تعریف روایت خلقت بلوچیز دارند. اینگونه که روزی روزگاری، چوپانی که گوسفندها را در کوهپایه‌ها به چرا برده بود، دختری زیبا می‌بیند (دختری چوپان) که هوش و حواسش را پرت می‌کند و حتی بقچه نان و پنیر ناهار آن روزش راگوشه‌ غار نزدیکی فراموش می‌کند.

بعضی روایت‌ها هم می‌گویند گرگ به گله زده بود و چوپان از ترس فرار کرده و نان و پنیر را به امان خدا رها می‌کند. به هر جهت، یک ماه بعد یا این حدود وقتی دوباره قرعه نوبت چِرای گوسفندان به همان منطقه از کوه می‌افتد، چوپان هم به یاد بقچه‌اش وارد غار می‌شود و آن را دست نخورده می‌بیند. بقچه را که باز می‌کند، می‌بیند که همه جای پنیر خطوطی آبی رنگ ظاهر شده است.

. در ایتالیا آن را گُورگُونزُولا (Gorgonzola) نام گذاشتند و در فرانسه رُوکفُورت (Roquefort) نام گرفت. ایتالیایی‌ها تاریخش را به ۸۴۷ قبل از میلاد و شهر کوچکی با همین نام در شرق میلان نسبت می‌دهند که در منطقه لُومباردی، جایگاه ممتاز کشاورزی این کشور و چراگاه‌های سرسبز آلپ قرار دارد.

بلو چیز پنیر یه شاهکار هنری

بلوچیز با اسامی دیگری مثل پنیر کپک زده آبی و بِلوچیز (Bleu Cheese) هم خوانده می‌شود. توصیف طعم، رایحه و بافت بلوچیزها در یک خط و چند خط ممکن نیست. اما به طور کلی می‌توانیم اینگونه در نظر بگیریم که این پنیر طعمی سوزشی، گزنده، فلفلی، شور و ترش مانند داردو از آنجا که کپک دارد بعضی آن را شبیه بوی نا و نَم‌ می‌دانند. اما طرفداران این پنیر، به دلیل بوی خاصش به آن عشق می‌ورزند. در جاهایی، نوت‌های فلزی داشته و درحالیکه قسمت کپکی، طعم آجیلی می‌دهد، باقی آن مزه‌ای شیری در دهان به جا می‌گذارد.

بلو چیز معجزه ای برای قلب و استخوان

از جمله فواید آن برای سلامتی میزان بالای کلسیم این پنیر است که بر سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از چاقی تاثیر می‌گذارد. به علاوه در بلوچیز ماده‌ای به نام اِسپِرمیدین (Spermidine) وجود دارد که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. در نهایت، بلوچیز پنیری است که پروتئین قابل توجهی هم دارد که شاید تا حدودی به درد ورزشکاران برای تامین پروتئین بدنشان بخورد.

طعم و بافت پنیر بلو چیز

بلوچیز از نظر بافت پنیری ضخیم و غلیظ و خامه‌ای است که به علت تردی در دهان آب می‌شود و علیرغم رگه‌های آبی، مانند پنیرهای دیگر از انسجامی خامه‌ای و نرم برخوردار است. به طورکلی از نظر فرم مصرف در غذا می‌توان دو نوع آن را در نظر گرفت؛ یکی خرد شده و دیگری برش خورده و قالبی.و این دو نقطه تمایز این پنیر به لحاظ شکل و مزه است .

اگر بخواهیم در مورد طعم بلوچیز دقیق‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم تجربه چشیدن هر یک از انواع بلوچیز که تا اینجا نام بردیم با هم متفاوت است. برای کسانی که تازه سراغ امتحان این پنیر آمده‌اند طعم آن کمی شور به نظر می‌رسد، اما بعد از مدتی خوش‌طعمی آن را بیشتر حس خواهند کرد.

طرز تهیه پنیر بلوچیز

برای تهیه پنیر بلوچیز، شیر خام ابتدا پاستوریزه می‌شود و سپس اسیدی شدن این پنیر زمانی اتفاق می‌افتد که یک کشت استارتر (استارتر کالچر) برای تبدیل لاکتوز به اسید لاکتیک اضافه می‌شود و شیر از مایع به جامد تغییر می‌کند. مایه پنیر را برای کمک به انعقاد شیر اضافه می‌کنند و سپس دلمه‌های ایجاد شده را برش می‌دهند تا آب پنیر آزاد شود. دلمه‌ها را آبکش می‌کنند و به شکل قرص پنیر در می‌آورند. در این مرحله پنی سیلیوم روکوفورتی را روی پنیر می‌پاشند و پنیر را نمک می زنند تا از فساد آن جلوگیری شود. پنیر به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز در انبار پنیر باقی می‌ماند تا کهنه شود. رگه‌های آبی مشخص پنیر در مراحل اولیه رسیدن ایجاد می‌شوند، یعنی زمانی که پنیر را با میله‌های فولادی ضد زنگ، سوراخ می‌کنند تا اکسیژن در آن گردش کند و رشد کپک بیشتر شود. به این فرآیند “نیدلینگ” نیز گفته می‌شود. این فرآیند بافت را نرم می‌کند و طعم آبی متمایز پنیر را ایجاد می کند.گروه تحقیقات ازمایشگاه شرکت آتی شما ل بررسی بر روی این پنیر و خواص کپکی آنرا آغاز نموده است.

در حالی که کشت‌های کپک و نیدلینگ تا حد زیادی به طعم و بافت پنیر بلوچیز کمک می کنند، اما عوامل دیگری نیز در طعم و بافت پنیر بلوچیز همیشه نقش دارند. نوع شیری که استفاده می‌شود (گاو، گوسفند یا بز)، آنچه دام قبل از دوشیدن شیر می‌خورد، و تکنیک‌های کمی متفاوت پنیرسازی که توسط هر پنیرساز استفاده می‌شود، باعث می‌شود که هر پنیر بلوچیزی در جهان طعم خاص خود را داشته باشد.

انواع پنیر بلوچیز

روکفور یکی از قدیمی‌ترین پنیرهای آبی (پنیر کپک زده فرانسوی) است که یک ماده غذایی لذیذ به حساب می‌آید. روکفور که از شیر گوسفند تولید می‌شود و در صخره‌های آهکی در جنوب فرانسه می‌رسد، به خاطر رگه‌های آبی که در سراسر بدن مرطوب و شکننده‌اش کشیده شده است. این پنیر به طرز دلچسبی دارای رگه‌های ظریف، خامه‌ای و معطر، پیچیده و شدید، با طعم‌های تند و شیرین است.

پنیر گورگونزولا یک پنیر ایتالیایی است که از شیر گاوهایی تولید می‌شود که در مراتع لومباردی و پیمونت ایتالیا چرا می‌کنند. گورگونزولای تازه نرم، کره‌ای و خامه‌ای با رگه‌های ریز آبی و تند است. پنیرهای قدیمی‌تر، طعم قوی‌تر و تندتری دارند.

بلو استیلتون (Blue Stilton) یک پنیر بلوچیز دیگر است که با شیر گاو تهیه می‌شود. این پنیر در سرزمین‌های میانی انگلستان تولید می‌شود. این پنیر بلوچیز یک پنیر استوانه‌ای محکم است که به رگه های آبی زیبایی در آن دیده می‌شود. بلو استیلتون دارای بافت کمی مرطوب و شکننده با طعمی غنی، خامه‌ای، آجیلی و شور است.

دانابلو (Danablu) نیز یکی دیگر ازانواع پنیر بلوچیز است که با شیر گاوی دانمارکی و در جزیره فونن دانمارک تولید می‌شود. این پنیر بافتی خامه‌ای و صاف و طعم کمی تند و شور دارد که شبیه روکفور اما ملایم‌تر است.

کاربرد پنیر بلوچیزبه عنوان طعم دهنده ساندویچها و غذا

این پنیر را بعنوان طعم دهنده در پخت غذا و یا در ترکیب برخی از سس‌های سنتی اروپایی استفاده می‌کنند. از سویی بدلیل رطوبت بسیار بالا، انواع پنیرهای بلوچیز به سرعت و با بهترین طعم ذوب شد و برای مزه‌دار کردن انواع خوراک‌های گوشتی مناسب‌اند.
بلو چیز بعنوان یک طعم‌دهنده، مکملی بسیار عالی است. شما از این پنیر می‌توانید حتی در ساندویچ و یا طعم‌دار کردن مرغ شکم‌پر و یا گوشت شکم‌پر نیز استفاده کنید. برای طعم‌دار کردن خوراک‌های خانگی حبوبات همچون خوراک لوبیا و قارچ (غذای محلی فرانسوی) نیز می توان استفاده نمود.

نگهداری پنیر بلوچیز

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند امکان نگهداری پنیر بلوچیز در هوای آزاد وجود دارد، اما این پنیر به قدری بوی تیزی دارد که طعم و بوی غذاهای کنار خود را بطور کامل تغییر می‌دهد.
بهتر است بلو چیز را داخل فویلی درب‌دار گذاشته و در یخچال نگهداری کنید. ناگفته نماند که نیازی به قراردادن این پنیر در فریزر نیست. در نظر داشته باشید که قراردادن پنیر آبی در فریزر، باعث کاهش طعم و بوی آن می‌شود.

برای استفاده از پنیر بلوچیز، حتما آن را از نیم‌ساعت قبل از یخچال خارج کنید. به هنگام استفاده توصیه می‌شود برای افزایش تاثیرگذاری بلو چیز، آن را بصورت ورق‌های بسیار نازک برش بزنید. در پایان از شما که این مقاله را تا انتهای آن مطالعه نمودید از طرف شرکت آتی شمال خراسان تولید کننده انواع پنیر موزارلا ، و پروسس کمال تشکر را داریم .

موجود است، هم‌اکنون میتوانید سفارش دهید!
ناموجود!