پنیر پارمزان چیست؟‌

9 ژوئن 2024 213 بازدید بدون دیدگاه

در این مقاله سعی کردیم تا از طرف شرکت اتی شمال خراسان (تولید کننده انواع پنیر موزارلا -پروسس و تاپینگ پیتزا ) برای شما دوستاران پنیر و دسرهای پنیری مطالبی مفید و کاربردی قرار بدهیم. امیدواریم که مورد پسند قرار بگیرد. شرکت آتی شمال آماده همکاری به صورت (برون سپاری -و ظرفیت خالی ) برای کلیه برندها و شرکتهای فعال در زمینه فروش پنیر پیتزا و کارخانجات میباشد.
شماره تماس : 09153092650

پنیر پارمزان یک پنیر لذیذ با بافت سخت است که خاستگاه آن به کشور ایتالیا برمی‌گردد. این پنیر امروز به طور گسترده در سراسر جهان از جمله ایران استفاده و تولید می‌شود. در اروپا، پنیر پارمزان یا پارمسان، پنیر “محافظت شده” محسوب می‌شود، به این معنی که تنها پنیرهایی که به روش خاصی در منطقه خاصی از ایتالیا تهیه می‌شوند، می توانند به عنوان پارمزان یا پارمسان برچسب‌گذاری شوند و دیگر پنیرهای مشابه این پنیر نمی‌توانند با نام پنیر پارمسان تولید شوند. این پنیر در ایتالیا پارمیجانو رجانو نام دارد. در خارج از اروپا، بسیاری از پنیرهای مشابه از نام پارمسان یا پارمزان استفاده می‌کنند. با خرید پنیر پارمزان، می‌توانید بسیاری از غذاها و فست فودها را خوشمزه‌تر کنید.

بعضی حتی پنیر پارمسان را یک ماده غذایی کاربردی می‌دانند و معتقدند که این پنیر می‌تواند باعث بهبود سلامت یا کاهش خطر بعضی بیماری‌ها شود. بارزترین ویژگی‌های تغذیه‌ای آن شامل مقدار زیادی پروتئین و کلسیم و همچنین قابلیت هضم آسان است.
یک پنیر ایتالیایی با طعمی قوی و آجیلی است که در عین حال شیرین، شور و کمی تلخ است. این پنیر، بافتی شکننده دارد و رنگ آن می‌تواند زرد خیلی روشن یا کمی تیره باشد.
محبوبیت این پنیر به قدری بود که این پنیر با اسم اصیل ایتالیایی به نام Parmigiano-Reggiano در همه جا تولید می‌شد. برای جلوگیری از تشخیص پنیر اصلی ایتالیایی، کشور ایتالیا فرمانی صادر کرد که کنترل انحصاری تولید و فروش این پنیر را در اختیار پنیر Parmigiano-Reggiano Conzorzio قرار دهد. در نهایت، اتحادیه اروپا برای محافظت از پنیر پارمزان اصیل وارد عمل شد و تصمیم گرفت که Parmigiano-Reggiano باید یک نام حفاظت شده برای پنیر اصلی ایتالیایی باشد.
کی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پنیر پارمزان این است که در گذر زمان، ساختاری شکننده‌تر و بافتی پوسته‌پوسته پیدا می‌کند و در مجموع تردتر می‌شود. از سوی دیگر، این پنیری است که به راحتی هضم می‌شود، انبوهی مواد مغذی دارد و از جمله محصولات لبنی بدون لاکتوز به حساب می‌آید. پارمزان طعمی واقعا منحصر به فرد دارد، به‌خصوص زمانی که بدون هیچ‌گونه مواد افزوده به دست‌تان می‌رسد. تجمیع پروتئین، ویتامین‌های مختلف، کلسیم و مواد معدنی هم باعث می‌شود که یک خوراکی مفید برای تمام افراد و تمام رده‌های سنی باشد.
تاریخچه پنیر پارمزان چیست؟

تاریخچه پنیر پارمزان هم به اندازه عطر و طعم خودش جذاب است. آنچه بسیاری از مردم جهان نمی‌دانند این است که نام پنیر پارمزان اشاره‌ای مستقیم به ریشه‌هایش در منطقه پارما ایتالیا دارد. پنیر پارمزان بیش از ۸۰۰ سال است که در این منطقه تولید شده‌ و نتیجه آن هم پارمژیانو رژیانویی است.

پنیرهایی که با فرایند انعقاد مایه پنیر به دست می‌آیند، در حالت سنتی باید هشت گام مشخص را پشت سر بگذارند:

شروع فرآیند: شیر گاو بعد از افزودن مایه پنیر شروع به بستن یا انعقاد می‌کند. در طی این فرآیند، کمی زمان که بگذرد شاهد جدا شدن آب پنیر هستیم و تکه‌هایی جامد شروع به شکل‌گیری می‌کنند.
برش: زمانی‌ که تکه‌های جامد بسته شدند، با ابعادی مشابه دانه‌های برنج برش زده می‌شوند تا دفع آب پنیر سرعت گرفته و از رطوبت پنیر کاسته شود. برای این کار از ابزاری سنتی به نام اسپینو بهره گرفته می‌شود.
پختن: بعد از این، ترکیب آب پنیر و مواد جامد ایجاد شده با دمای ۵۵ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود تا انقباض تکه‌های جامد سرعت بگیرد و دفع آب پنیر بیشتر شود.
تبخیر: بعد از پختن، حجمی از پنیر شکل می‌گیرد و آب پنیر تقریبا به صورت کامل از آنچه قرار است نتیجه کار باشد، جدا می‌شود.
فرآوری: در مرحله فرآوری، حرارت دادن و جوشیدن ادامه پیدا می‌کند تا جایی که توده‌ای قابل توجه از پنیر شکل بگیرد.
فشردن:‌ درست مانند مرحله فرآوری، مرحله فشردن به دفع هر چه بیشتر آب پنیر کمک می‌کند. کافی است خیلی ساده فشاری خارجی و محکم به تکه‌های شیر منعقد شده وارد کنید. سپس از یک قالب برای شکل دادن به پنیرهای پارمزان دایره‌ای شکل استفاده می‌شود.
نمک‌سود کردن: در مرحله آخر باید نمک را به پنیر اضافه کنیم که باعث کاهش رطوبت آن می‌شود. قالب‌های پنیر درون آب‌نمک غوطه‌ور می‌شوند که جذب نمک را تسهیل می‌کنند.
عمل آوردن: بعد از نمک‌سود کردن، باید پنیر را عمل آورد. حداقل زمان عمل آمدن پنیر پارمزان، ۱۲ ماه است اما می‌تواند تا ۴۰ ماه هم ادامه پیدا کند. مدت‌زمان عمل آمدن همان چیزی است که بافت و طعم نهایی پارمزان را مشخص می‌کند.

پنیر پارمسان و غذاهایی که از آن تهیه میشود

تست فرانسوی با سیر و پارمزان: اما تست‌های کمی می‌توانند مانند این یکی هم بی‌نهایت خوش‌طعم و هم بسیار خوش‌قیافه ظاهر شوند. علاوه بر سیر و پارمزان، اندکی جعفری، فلفل و پیازچه خرد شده هم به آن اضافه می‌کنیم تا طعم‌هایی متعادل‌تر گیرمان آید.
گراتن بامجان و پنیر پارمزان: گراتن یک نوع غذای محبوب میان فرانسوی‌ها است که با مواد غذایی گوناگون تهیه می‌شود. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها هم گراتن بادمجان است که همراه با گوشت قرمز، گوشت سفید یا سبزیجات تهیه می‌شود. اما چه می‌شود اگر به جای این عناصر ثانویه، به سراغ دو نوع پنیر مختلف از جمله پارمزان برویم.

لازانیای سیب زمینی با پنیر پارمزان: اگر می‌خواهید لازانیایی متفاوت و نسبتا کم‌هزینه‌تری برای خود تهیه کنید، می‌توانید به سراغ این دستور پخت بروید که به جای خمیر لازانیا، از پنیر و ورقه‌های نازک سیب زمینی استفاده می‌کند.

پیتزا چیکن پارمزان: برای یک پیتزای خانگی درجه یک که نیازمند مواد اولیه اندکی است و در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می‌شود آماده‌اید؟ این دستور پخت، دو هدیه بزرگ ایتالیایی‌ها به جهان را کنار هم می‌آورد: پیتزا و چیکن پارمزان.

چیکن پارمزان: برای تهیه چیکن پارمزان به مقداری فتوچینی، روغن زیتون، سیر، پیاز، مرغ، آرد، پودر سوخاری و البته پنیر پارمزان نیاز دارید و از این مواد ساده، غذایی شگفت‌انگیز به دست خواهد آمد.

استیک مرغ با پنیر پارمزان: ترکیب مرغ و پنیر پارمزان و پروتئین موجود در آن‌ها گزینه‌ای مغذی برای کودکان، افراد مسن و ورزشکاران به حساب می‌آید. این غذا هم به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارد و در عین حال گزینه‌ای سالم و بی‌نهایت خوش‌طعم برای تمام اعضای خانواده‌ است.
حقایق غذایی پارمزان برای سلامتی

پنیر پارمزان به خاطر فرایند تولید بی‌نظیرش، خواصی منحصر به فرد برای بدن شما دارد.
۱. منبعی سرشار از پروتئین
پنیر پارمزان مقادیری قابل‌توجه از پروتئین را در وارد بدن‌تان می‌کند و در واقع بیشترین میزان پروتئین را میان تمام پنیرها دارد.
نوع پنیر میزان پروتئین (به ازای هر ۱۰۰ گرم)
چدار ۲۴٫۹ گرم
موتزارلا ۲۲٫۲ گرم
پارمزان ۳۵٫۸ گرم
۲. هضم راحت‌تر از سایر پنیرها
آنزیم‌های اسید لاکتیکی که به واسطه تخمیر پدید آمده‌اند، پروتئین‌های کازئین را به پروتئین‌هایی خردتر تبدیل می‌کنند.

در نتیجه، کازئین موجود در پارمزان اساسا به شکلی «از پیش هضم‌شده» وارد بدن می‌شود. ولی باید در نظر داشت که هرچه پنیر پارمزان برای مدت بیشتری به عمل آمده باشد، شانس بالاتری هم برای هضم آسان دارد. همان‌طور که پیشتر گفتیم، پارمزان باید برای حداقل ۱۲ ماه به عمل آید و بعد از گذشت چنین زمانی، فرایند خرد شدن پروتئین‌ها می‌تواند تازه آغاز شده باشد.
۳. حاوی مقادیری ناچیز از لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز پدیده‌ای بسیار رایج در سراسر جهان است و تخمین زده می‌شود که ۶۵ درصد از بزرگسالان هنگام هضم شکر موجود در شیر دچار مشکل می‌شوند. در سمت مثبت ماجرا، پنیر پارمزان لاکتوزی کمتر از هر پنیر دیگر دارد و مقادیر این ماده آنقدر اندک است که می‌توان آن را عاری از لاکتوز هم به حساب آورد. از میان تمام نمونه‌ها، تنها شش پنیر بودند که «مقادیر غیر قابل شناسایی از لاکتوز» را در خود جای می‌دادند و یکی از آن‌ها، پارمزان بود. بنابراین پارمزان عملا عاری از لاکتوز است و افراد حساس به لاکتوز نباید بعد از مصرف آن با هیچ مشکلی روبه‌رو شوند. البته آن‌هایی که حساسیتی واقعا جدی به لاکتوز دارند باید از هرگونه لبنیاتی دوری کنند.
۴. منبعی غنی از مواد معدنی
کلسیمی معادل ۱۱۸ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
منیزیمی معادل ۱۱ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
فسفری معادل ۶۹ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
سدیمی معادل ۶۷ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
۵. حاوی مقدار بسیار خوبی از امگا ۳
پیدا کردن اسیدهای چرب از پیش تشکیل شده امگا ۳ – یعنی اسیدهای DHA و EPA – در هر غذایی به جز ماهی و سایر غذاهای دریایی واقعا دشوار است. به لطف علوفه باکیفیت و تازه‌ای که به گاوهای حاضر در مناطق به‌خصوصی از ایتالیا داده می‌شود، پارمزان حاوی مقدار بسیار خوبی از امگا ۳ است.
۶. تامین مقدار قابل توجهی از مناکینون
برای مثال مناکینون یا ویتامین 2 k می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

جلوگیری از آهک‌سازی در عروق
بهبود سلامت استخوان‌ها و عضلات
کاهش خطرات مربوط به آرتروز
ویتامین کا۲ در غذاهای حیوانی مختلف مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت می‌شود و مقادیر فراوان آن را عمدتا در خوراکی‌هایی می‌یابید که از حیوانات گیاهخوار به دست آمده‌اند.

کالری‌ها و مواد مغذی درشت در پنیر پارمزان
پنیر پارمزان حاوی 7.5 گرم چربی و 35.5 گرم پروتئین و مقادیر اندک کربو هیدرات میباشد.همچنین پارمزان حاوی مقادیری متوسط از ویتامین‌های B12 و B2 است و مقادیر کمتری از سایر ویتامین‌ها را هم شامل می‌شود.
پارمزان گستره وسیعی از مواد معدنی را در خود جای داده و به صورت خاص، سرشار از کلسیم، فسفر، سلنیوم و زینک است.
پنیر پارمزان افزونه‌ای بسیار خوش‌طعم برای بسیاری از خوراکی‌های شیرین یا نمکی است که می‌توانید آن را به صورت قالبی، برش‌خورده، رنده‌شده و در قالب پنیر پارمزان ورقه‌ای تهیه کنید.

موجود است، هم‌اکنون میتوانید سفارش دهید!
ناموجود!