پنیر گودا چیست؟

9 ژوئن 2024 182 بازدید بدون دیدگاه

در این مقاله سعی کردیم تا از طرف شرکت اتی شمال خراسان (تولید کننده انواع پنیر موزارلا -پروسس و تاپینگ پیتزا ) برای شما دوستاران پنیر و دسرهای پنیری مطالبی مفید و کاربردی قرار بدهیم. امیدواریم که مورد پسند قرار بگیرد. شرکت آتی شمال آماده همکاری به صورت (برون سپاری -و ظرفیت خالی ) برای کلیه برندها و شرکتهای فعال در زمینه فروش پنیر پیتزا و کارخانجات میباشد.
شماره تماس : 09153092650

پنیر گودا یک پنیر نیمه سخت محبوب است که قرن هاست از آن لذت می برند. به خاطر طعم متمایز، آجیلی و بافت نرم و خامه‌ای خود معروف است. پنیر گودا یک پنیر همه کاره است که می توان آن را در انواع غذاها، از ساندویچ و سالاد گرفته تا کاسرول و سوپ استفاده کرد. با انواع مختلفی که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، پنیر گودا برای هر سلیقه و مناسبتی وجود دارد.

تاریخچه پنیر گودا

این اولین بار در شهر گودا در هلند در قرن دوازدهم تولید شد. این پنیر به سرعت محبوب شد و به در سراسر کشور هلند معامله و فروخته شد. در قرن هفدهم، پنیر گودا به یک محصول عمده صادراتی برای هلند تبدیل شده بود و به سراسر اروپا ارسال می شد.

روش تولید پنیر گودا

 

کار عملی درست کردن پنیر، با ترکیب کردن شیر در حوضچه‌های کارگاه شروع می‌شود؛ شیر سردی که دیروز دوشیده شده و شیر تازه‌ای که امروز دوشیده می‌شود و گرم است. ماریا از ده دقیقه به شش بیدار است تا بعد از رسیدن سه هزار لیتر شیر تازه روز، به شیر مایه پنیر بزند. سی دقیقه بعد، شیر دلمه می‌بندد. حالا به کمک هم زدن پنیر ادامه پیدا می‌کند تا دمای آن کم‌کم به دمای داخل بدن گاو برسد؛ چیزی حدود ۳۶٫۵ تا ۳۷ درجه! اگر عدد روی نمودار دیجیتالی کارگاه از این مقدار بالاتر باشد، دیگر پنیر تولیدی، پنیر شیر خام نیست. حالا وقت اضافه کردن آب گرم به پنیر است. به این شکل، دلمه‌ها با آب شستشو می‌شوند و در پایان، پنیر مزه شیرین‌تری خواهد داشت. به این ترتیب، لاکتوز شیر شسته می‌شود، که در صورت باقی ماندن در آن ممکن بود بدست باکتری‌ها اسیدی شده و مزه ترشی به پنیر بدهد.

حالا هوگو و ماریا هر کدام یک سر تکه پارچه‌ای از جنس کتان را می‌گیرند و برای جمع کردن دلمه‌ها تلاش می‌کنند. دلمه‌ها مثل تکه‌های بزرگ چهارگوش جامد، روی سطح حوض شناورند و به راحتی به دام می‌افتند. بعد از بیرون کشیدنشان، آنها را پلاک‌گذاری می‌کنند و داخل قالب‌های چوبی بزرگ و دایره‌ای شکلی قرار می‌دهند.بازوهایی که داخل حوضچه قرار دارد، دلمه‌ها آهسته بریده می‌شود تا پنیر تازه زیر رفته و آب پنیر روی ترکیب جمع شود. بعد از تخلیه از حوضچه، این مایع را به عنوان ماده تقویتی روی زمین مزرعه می‌پاشندحالا نوبت حمام نمک است، هر کدام از قرص‌های پنیر را با دست از قالب درآورده و در حمام آب نمک شناور می‌کنند. این شیوه طبیعی شور کردن پنیر است و پنج روز طول می‌کشد. در این مدت، پنیرها داخل آب شور شناور می‌مانند، چند بار برگردانده می‌شوند تا هر دو رویشان به یک اندازه در نمک غوطه‌ور باشد. جزییاتی از همین قبیل که به نظر کوچک می‌آیند، فرق بین پنیر دست‌ساخته و کارخانه را رقم می‎‌زنند. در کارخانه همین مرحله به اضافه کردن نمک در چرخه تولید محدود است.

بعد از آن پنج روز، پنیرها از آب بیرون کشیده می‌شوند تا ۲۴ ساعت هوا بخورند. به این منظور، در قسمتی از کارگاه تخته‌های چوبی عریض و محکم را کنار هم چیده‌اند. مرور زمان و رطوبت، رد قالب‌های گرد پنیر را روی‌ آنها جا گذاشته و نقاط گردی را به رنگی دیگر نقاشی کرده است.

پنیرهای آماده، یک هفته دیگر مهمان کارگاه می‌مانند. در این مدت، دو طرف پنیر را با پوشش خوراکی و ماتی می‌پوشانند. این مرحله سه بار برای هر کدام از طرفین پنیرها تکرار می‌شود. نتیجه، آن لایه یکدست خوشرنگی است که سطح خارجی را می‌پوشاند و پنیر را تمیز نگاه می‌دارد.

طعم و بافت پنیر گودا
انواع مختلفی از پنیر گودا وجود دارد، از جمله گودای جوان که فقط چند هفته کهنه می‌شود و طعم ملایم و خامه‌ای دارد و گودای کهنه‌ای که برای چند ماه یا حتی سال‌ها کهنه می‌شود و طعم تندتر و آجیل‌تری دارد. پنیر گودا به خاطر طعم متمایز، آجیلی و بافت نرم و خامه‌ای آن معروف است. طعم پنیر گودا بسته به مدت زمان کهنه شدن آن می تواند متفاوت باشد. گودای جوان ملایم و خامه ای است، در حالی که گودای کهنه طعم قوی تر و پیچیده تری دارد.
موارد استفاده از پنیر گودا
پنیر گودا یک پنیر همه کاره است که می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. اغلب روی ساندویچ ها و همبرگرها ذوب می شود یا رنده می شود و به عنوان رویه سالاد و غذاهای پاستا استفاده می شود. پنیر گودا نیز اغلب به عنوان میان وعده یا پیش غذا، به تنهایی یا با کراکر و میوه سرو می شود.
پنیر گودا علاوه بر اینکه یک پنیر محبوب برای خوردن است، در آشپزی نیز استفاده می شود. به راحتی ذوب می شود و اغلب در غذاهایی مانند ماکارونی و پنیر، کاسرول و سوپ استفاده می شود. پنیر گودا همچنین می تواند به عنوان پرکننده برای ساندویچ و بسته بندی استفاده شود

طرز استفاده از پنیر گودا در ساندویچ
برای استفاده از پنیر گودا در ساندویچ، می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

دو برش نان تست را بردارید و روی یکی از آن ها سس مایونز بمالید.
روی سس مایونز، پنیر گودا ورقه ای قرار دهید.
روی پنیر گودا، می توانید مواد دلخواه خود را قرار دهید، مانند: ژامبون، گوشت بوقلمون، مرغ، خیارشور، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه ای
برش دیگر نان تست را روی مواد قرار دهید و ساندویچ را به دو نیم تقسیم کنید.
ساندویچ را در ساندویچ ساز یا در ماهیتابه ای که کمی روغن در آن ریخته اید، سرخ کنید تا نان ها طلایی شوند و پنیر آب شود.
البته از روش های دیگری نیز میتوان از پنیر گودا در ساندویچ استفاده کرد.

 

انواع پنیر گودا
1. گودا جوان:
پنیر ملایم و خامه ای است که فقط چند هفته کهنه می شود.

2. گودای کهنه:
پنیری است که برای چندین ماه یا حتی سالها کهنه شده و طعم تندتر و آجیل تری دارد.

3. گودا دودی:
پنیری که روی تراشه های چوب دود شده و طعم دودی به آن می دهد.

4. گودا گیاهی:
پنیری که با گیاهانی مانند ریحان یا سیر مزه دار شده است.

5. گودا بز:
پنیری که به جای شیر گاو از شیر بز تهیه می شود و طعم کمی تند به آن می دهد.

6. گودا ترافل:
پنیری که با ترافل طعم دار شده و طعمی غنی و خاکی به آن داده است.

7. گودا زیره:
پنیری که با دانه های زیره طعم دار شده و طعم کمی تند به آن می دهد.

کاربردهای گودا را در آشپزی می‌توان با توجه به کم سن بودن یا جاافتادگی پنیر دسته‌بندی کرد. به طور کلی، از گودای کم‌سن به صورت ورقه‌ای یا آب شده در تهیه ساندویچ، مک اند چیز، کاسرول، فریتاتا و سایر غذاهای پختنی می‌توان استفاده کرد. نگهداری پنیر گودا بسیار آسان است و اگر آن را در فریزر بگذارید تا چند ماه می‌توانید با خیال راحت تکه‌هایش را مصرف کنید. گذشته از این، گودایی که در کاغذ پوستی قرار گرفته و به کیسه فریزر در بسته وارد شده، زمان بیشتری در یخچال ماندگار می‌شود.
گودای اسموکی یکی از همنشین‌های جدانشدنی نان پانِرا (Panera bread) است و خیلی‌ها هم آن را در کنار کالباس، تخم‌مرغ و پیاز کوهی دوست دارند. گودای قارچ دنبلان و بیکن را با انواع نوشیدنی‌های غیرالکی و مالت می‌خورند، و البته اگر بخواهید طعم آن را بیشتر مورد تاکید قرار بدهید خوب است با چند برش از قارچ دنبلان همراهش کنید.

معمولا از پنیر گودا برای تهیه سس یا دیپ استفاده می‌شود. همچنین آن را با سبزیجات یا میوه‌های خشک و تازه ترکیب می‌کنند تا طعم آن را قوی‌تر کند. گودا برای استفاده در ساندویچ و همراه کراکر به عنوان صبحانه‌ای سریع یا اسنک هم انتخاب خوبی است.

موجود است، هم‌اکنون میتوانید سفارش دهید!
ناموجود!