پنیر گورگونزولا چیست ؟ از پیتزا تا چاشنی سبزیجات ایتالیا

۲۷ مهر ۱۴۰۳ 114 بازدید بدون دیدگاه

در این مقاله سعی کردیم تا از طرف شرکت اتی شمال خراسان (تولید کننده انواع پنیر موزارلا -پروسس و تاپینگ پیتزا ) برای شما دوستاران پنیر و دسرهای پنیری مطالبی مفید و کاربردی قرار بدهیم. امیدواریم که مورد پسند قرار بگیرد. شرکت آتی شمال آماده همکاری به صورت (برون سپاری -و ظرفیت خالی ) برای کلیه برندها و شرکتهای فعال در زمینه فروش پنیر پیتزا و کارخانجات میباشد.
شماره تماس : 09153092650

پنیر گورگونزولا و غارهای آبی میلان ایتالیا

گورگونزولا پنیر آبی و رگه‌دار است که در ناحیه گورگونزولای استان میلان تهیه و تولید می‌گردد. شیر مورد نیاز برای تهیه پنیر گورگونزولا، شیر گاو است که خامه آن را نگرفته باشند. پنیری نرم، پرورده و روغنی و آبدار است که در آن رگه‌های سبز و آبی وجود دارد. رگه‌های آبی در اثر تزریق نوعی کپک خوراکی و مفید به نام پنیسیلیوم راکفورتی‌ایجاد می‌شود.

صفر تا صد پنیر گورگونزولا :

طعم پنیر گورگونزولا

طعم گورگونزولا شبیه یک باغچه روستایی است که در مزرعه ای از چمن های سرسبز و سرسبز قرار گرفته است. اگرچه ممکن است دیوانه کننده به نظر برسد، اما وقتی آن را امتحان کنید متوجه منظور ما خواهید شد. این پنیر آبی پر طعم، شور و خاکی است. بسته به مدت زمان پیری، بافت آن می تواند از کرم مانند و نرم تا نیمه سفت و شکننده باشد.

پنیر گورگونزولا محصولی است که از پنیرهای طبیعی، با طعمی خاص و متفاوت تولید شده و در گروه پنیرهای نرم قرار می‌گیرد.

یک کیلو پنیر گورگونزولا ارزش غذایی معادل ۶ کیلوگرم شیر تازه گاو را دارد و سرشار از مواد معدنی، فسفر و کلسیم است. همچنین، این پنیر حاوی پنی‌سیلیوم خوراکی و مفید برای دستگاه گوارش است.

پنیر گورگونزولا در تهیه انواع سس و دیپ، ساندویچ‌ها و غذاهای حاوی تخم‌مرغ و گوشت، همراه پیتزا، لازانیا و سیب‌زمینی تنوری، به عنوان چاشنی سبزی‌ها، سالاد و دسر و به همراه میوه، نان جو و نان محلی قابل استفاده است.

 

 

تفاوت پنیر راکفورت و گورگونزولا با پنیر بلو چیز

شیر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو پنیر شیر به‌کاررفته در آن‌هاست. گورگونزولا از شیر گاو با چربی پاستوریزه تهیه می‌شود و با توجه به اینکه چه مدت از تولید آن می‌گذرد و چه سنی دارد یا ملایم است یا بوی تندی دارد. از 30تا ۸۰ روز برای به دست آوردن قوام‌های مختلف. یا ملایم و کرمی است یا سفت و شکننده با بوی تند. راکفورت از شیر گوسفند تهیه می‌شود که منحصراً از نژاد لاکون گوسفند تهیه می‌شود.

 

کپک

تشکیل کپک در شیر دارای دو منبع مختلف است. در پنیر گورگونزولا وجود آن به دلیل اضافه کردن اسپورهای پنسیلیوم است که باعث ایجاد رگه‌های سبز پنیر و بوی تند آن می‌شود. پس در اصل کپک گورگونزولا القاشده است.

اما پنیر راکفورت کپک اصیل خود را طبیعی تولید می‌کند زیرا پنسیلیوم به‌طور طبیعی در غارهای کمبالو جایی که این پنیرها تولید می‌شود وجود دارد. که وجود این دو نوع کپک باعث تفاوتهای این دو پنیر میگردد.

 

سن

پنیر گورگونزولایی که مزه بیشتر و قوی‌تری دارد به مدت ۸۰ روز در سلول‌های رشد دهنده نگه‌داری می‌شود و در نوع دیگری از آن تا ۱۲۰ روز نیز به طول می‌انجامد.

راکفورت حداقل به مدت ۹۰ روز در سیستم‌های غاری در قسمت پایین کوه کمبالو می‌مانند. در این مکان رطوبت و دما یکنواخت باقی میماند و هر تولیدکننده قسمت رشد دهنده اختصاصی خود را دارد. مرحله‌ی شور کردن نیز در همین غارها اتفاق می‌افتد تا زمان شکل‌گیری رگه‌های سبز زمردی و آبی سلطنتی که جزوی از مشخصات این پنیر هستند که در مقایسه بارنگ سفید پنیر بسیار خود را نشان می‌دهند.

 

پوسته

گورگونزولا یک پوسته قهوه‌ای قرمز دارد که محکم و سفت و غیرقابل‌خوردن است؛ اما راکفورت هیچ پوسته‌ای ندارد زیرا میزان رطوبت بالایی که در غارها وجود دارد از به وجود آمدن این پوسته جلوگیری می‌کند.

 

 

پنیر راکفورت (Roquefort) و گورگونزولا (Gorgonzola) دو نوع پنیر بلوچیز ساخته فرانسه و ایتالیا هستند که مدت‌زمان زیادی است که در بازار پنیر باهم در رقابت‌اند.

 

 

راکفورت پنیری است که از شیر گوسفند فرانسوی تهیه می‌شود و گورگونزولا پنیری ایتالیایی است که از شیر گاو تهیه می‌شود. پنیر راکفورت مزه‌ی تیزتری دارد اما به‌اندازه‌ی گورگونزولا سفت، خوشبو و مزه دار نیست.

ایتالیا یا فرانسه مبداپنیر گورگونزلایا راکفورت

 

 

تنها دو قسمت از ایتالیای شمالی اجازه درست کردن پنیر گورگونزولا را دارند. لامباردی و پیدمونت؛ و پنیر راکفورت نیز در جنوب فرانسه تولید می‌شود.

گورگونزولا و اثرات پزشکی آن

 

آیا قلب پنیر گورگونزولا سالم است؟ پاسخ: بله، پنیر گورگونزولا ممکن است به طور بالقوه سطح کلسترول را کاهش دهد و از التهاب شریان جلوگیری کند . مطالعات همچنین نشان داده است افرادی که به طور منظم پنیر می خورند در مقایسه با افرادی که آن را مصرف نمی کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.

چگونگی ذوب پنیر گورگونزولا و روشهای عملی آن

 

 

کره، پنیر گورگونزولا، پیاز سبز، سیر و فلفل را در یک قابلمه کوچک روی حرارت ملایم مخلوط کنید. به آرامی گرم کنید، گهگاهی قابلمه را تکان دهید تا پنیر آب شود و سس خامه ای شود، حدود 5 دقیقه.

 

کلام آخر

آنچه در این مقاله برای شما عزیزان اماده گردیده توسط گروه ازمایشگاه و تحقیق شرکت آتی شمال خراسان
تولید کننده انواع پنیر پیتزا (مورارلا،پروسس،و تاپینگ پیتزا ) و بزودی پنیرهای دیگری که بروی آنها تحقیق میکنیم انجام گرفته است .امیدواریم که توانسته باشیم در راه توسعه این بخش به جهت آگهی گامی برداشته باشیم.

موجود است، هم‌اکنون میتوانید سفارش دهید!
ناموجود!